Wednesday 4 July 2012

La Viva Espana!

Sepanyol menang EURO 2012!! Okay, cerita basi.  Tapi kisah apalah korang nak kata. Gol-gol yang dihasilkan oleh 'player' Sepanyol sangat mengagumkan!

Bermula dengan jaringan David Silva yang menanduk bola ke dalam gawang Italy hasil hantaran lintang dari Cesc Febregas yang menerima lorongan dari Andres Iniesta. Masa Silva 'score' gol tu kan, dia macam 'stumled' sikit, tapi 'cover' sikit la kan sebab dah jadi hero mestilah nak buat 'celebration' sikit. Okay la tuu. Hehe.

Gol ke-2 adalah jaringan dari Jordi Alba hasil lorongan Xavi Hernandez pada minit ke-40. Ini adalah gol pertama Jordi Alba semasa menyarung jersi Sepanyol yang mana terdahulu Alba membantu Xavi mendapatkan gol ketika European Championship.

Manakala gol ke-3 dijaringkan oleh penyerang sensasi Sepanyol iaitu Fernando Torres yang sekarang ini mendapat kritikan dari pelbagai pihak mengenai persembahannya yang tidak konsisten. Sekali lagi hasil hantaran dari Xavi, Torres menyambut bola dengan 'first touch' dan mengekalkan komposisinya dan terus meledak tendangan yang mana menghasilkan gol pemusnah harapan Italy.

Gol yang ke-4 yang menjadikan jarak mereka semakin jauh dan gol ke-4 itu menunjukkan Sepanyol memang pasukan yang lebih berbisa. Jaringan Juan Mata, yang juga pemain kelab Chelsea, menerima lorongan dari Fernando Torres lalu dia menjaringkan gol. Ini merupakan gol dari kombinasi dari pemain Chelsea.

Tahniah Sepanyol kerana menjuarai EURO 2012.

No comments:

Post a Comment