Friday 6 July 2012

Cerita Hari Jumaat

Assalamualaikum dan salam Sinaran Sang Suria!

Alhamdulillah, hidup lagi aku hari ini. Hari Jumaat, dalam Islam, ia merupakan penghulu kepada segala hari. Penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Ilahi. Sesiapa yang meninggal dunia pada hari Jumaat, si arwah akan aman atau diringankan dari fitnah kubur iaitu seksa kubur. Ini dinyatakan dalam hadith sahih dan ditakwilkan oleh para ulama' sedemikian. Jadi bersama-samalah kita mencari keberkatan hari Jumaat ini dengan memperbanyakkan selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W.

Hehehe. Bertazkirah sikit di pagi Jumaat ni. Biasalah kan manusia, selalu lupa dan perlukan peringatan. Hati manusia ini boleh menjadi keras jika sekian lama tidak mendengar tazkirah ataupun peringatan. Jadi banyak cara nak memperolehi peringatan ni. Salah satu cara adalah dengan menghadirkan diri ke masjid atau surau. Selepas solat fardhu mesti ada kuliah, errr, maksudnya pergi la masjid yang 'confirm' ada kuliah. Jangan la pulak pergi kat masjid yang takde kuliah, berjanggut tunggu pun memang takkan ada.

Kalau la tempat tinggal korang jauh dari masjid mahupun surau, korang boleh dengar ceramah agama dari CD atau kaset. Tu yang paling 'cikai' la kan sebab sambil-sambil buat kerja lain pun boleh pasang dan dengar kan? Haaa, kalau takde duit nak beli CD atau kaset tu, ada lagi alternatif lain. Jangan nak beralasan sangat dalam bab dengar ceramah agama ni, YOUTUBE kan ada.

Sambil-sambil korang 'online' ni pun boleh je buka youtube lepas tu taip la nama penceramah-penceramah yang korang biasa terdengar orang sebut. Kalau tak tau nama penceramah pun tak apa, taip saje bab apa yang korang nak tau, contohnya, bab solat, kahwin, zakat, akidah, syahadah, adab kepada ibu bapa, adab bergaul. Macam-macam la ada.

Entri kali ni macam berat sikit tp agak santai la kan. Hehe. Selamat mencuba. Chow dlu. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment