Wednesday 4 July 2012

ATM Kad Dah Siap!

Assalamualaikum dan Salam 3S!

Hari tu aku hilang ATM kad kan? Aku dah pergi bank nak buat kad ATM yang baru. So, kerani kaunter pertanyaan pun berilah borang untuk gantikan kad yang hilang tu. Aku isilah selengkapnya borang tu dan 'guard' pun beri nombor giliran.

Tunggu punya tunggu, nombor aku dipanggil ke kaunter 3. Lalu borang itu diserahkan kepada pekerja kaunter tu. Dia pun minta kad pengenalan aku untuk periksa borang tu. Okay, selepas ni benda yang aku nak taip ni adalah 'highlight' untuk ganti kad ATM yang hilang.

Mula-mula pekerja tu tanya 'kat mana aku buka akaun bank tu'. Lepas tu aku jawablah dan tanya kenapa perlu tahu kat mana akaun tu dibuka. Pekerja tu jawab 'dia kena cross-refer dengan bank yang aku buka akaun tu untuk 'verify' atau pastikan akaun tu benar-benar wujud dan dibuka disana.'

So, aku tanya 'berapa lama nak 'verify' benda ni?'. Pekerja tu jawab 'kita akan hantar e-mail kepada cawangan bank untuk pastikan benda ni dulu, nanti kita dapat jawapan dari sana, kita akan proses. Mungkin akan ambil masa paling cepat setengah jam. Tapi kami minta dari tuan dalam masa 1 jam.'

Dengar 1 jam tu aku terus lega. Aku jawab 'okay, kira 1 jam selepas ni saya datang balik. Perlu saya ambil nombor giliran baru ke?(tanya tu sebab malas nak menunggu lama). Dia pun jawab 'tak payah ambil nombor baru, datang je ke kaunter saya.'. Okay!(Happy!)

Setelah 1 jam 'round2' bandar, aku kembali ke bank tu dan menonong aku ke kaunter 3. Alamak!! Seat dia kosong! Aku tanya kakak yang kaunter sebelah tu, dan selamba kakak tu jawab 'dia keluar minum kejap'. Perrrghhhh!! Menunggu juga aku akhirnya. Tapi tunggunya tak lama, 5 minit je. Lepas tu dapatlah kad ATM aku tu dan aku diarahkan pergi beratur kat kaunter 8 pulak untuk 'punch in' PIN baru.

Setelah beratur selama 5 minit siap lah kad ATM aku. Masa 'punch in' PIN tu, pekerja kat kaunter tu maklumkan kat aku 'ni kita akan potong rm15 dari akaun awak sebab pembaharuan kad.' Aku pon menjawab pasrah 'okay'.

Itulah cerita dan sedikit prosedur untuk gantikan kad ATM yang hilang. Bank yang terlibat adalah Bank Islam. Bank lain aku tak pasti macam mana pulak prosedur dia. Hehe. Komen la yer, kalau prosedur kat bank lain berbeza dari yang ni, kongsi-kongsikan lah yer. Terima kasih. Chow~

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment