Thursday 30 August 2012

Kemerdekaan

Apa erti kemerdekaan kepada kita? Dulu, kemerdekaan bererti bebas dari jajahan kuasa asing dan berjaya mentadbir negara sendiri. Itu dulu. Adakah definisi kemerdekaan dulu dengan sekarang masih lagi sama? Jika berubah, apa yang berubah itu? Kenapa?

Pada hematnya, kini sudah tiada penjajah seperti dahulu. Datang ke negara demi negara dengan melancarkan peperangan demi meluaskan empayar. Tapi adakah dengan tiadanya penjajah sedemikian membuatkan kita betul-betul merdeka? Kita biasa terdengar, "kini bukan lagi zaman kekuatan fizikal, tak guna belajar silat, tomoi, tae kwon do. Orang dah tak guna semua tu. Kini zaman intelek dan teknologi."

Nah, di sini bezanya cabaran sekarang dengan zaman dahulu. Intelek dan teknologi. Cuba kita tengok di sekeliling kita. Masih wujudkah nilai-nilai ketimuran di negara kita? Masihkah nilai-nilai tersebut diamalkan? Apa yang dapat dilihat secara jelasnya kini, pemakaian, tindak-tanduk, pemikiran sudah tiada lagi nilai ketimuran. Jenayah juga kian meningkat. Jika kita selalu lihat berita atau surat khabar, saban hari ada saja rompakan, pembunuhan, rogol. Yang tersiar di dalam media itu kes-kes yang dilaporkan, bagaimana pula dengan kes yang tidak diketahui dan kes terpencil?

Adakah ini kemerdekaan yang kita mahukan? Fikir-fikirkanlah. Ayuh bangkit, kita ubah corak dan cara kehidupan kita. Hidupkan kembali budaya ketimuran kita.

No comments:

Post a Comment